na 6 dagen Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Gerwin Boertien - WaarBenJij.nu na 6 dagen Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Gerwin Boertien - WaarBenJij.nu

na 6 dagen Nepal

Door: Gerwin Boertien

Blijf op de hoogte en volg Gerwin

10 April 2014 | Nepal, Kathmandu

Mijn belevingen na 6 dagen!
Tja, waar moet ik beginnen. Ik heb er nu 4 werkdagen opzitten en kan niets anders zeggen dat de SABAH organisatie een geweldige organisatie is! Zowel het ondernemerschap als het sociale aspect van staf, maar ook van de ‘Home Based Workers’ (HBW), is extreem groot!
Met het aanwezige jongen team is er ondanks de omgeving een echte drive om verder te komen! In de afgelopen dagen ben ik super ontvangen. Heb alle collega’s op het Trading Facility Centre (TFC) / het hoofdkantoor gesproken en vind mijn plek langzamerhand.
Zodra ik ‘s ochtends binnen kom wordt er goed voor mij gezorgd. Dagelijks wordt mij wel 10 keer gevraagd als de lunch al is geregeld (blijkbaar is dit een onderdeel van de gastvrijheid). Wordt er spontaan 3 keer per dag thee voor mij gebracht. Het mooiste was nog dat ik aan de wandel was op de afdelingen van SABAH en dat mijn directe collega mij thee kwam brengen terwijl hij niet wist waar ik was. Thee was een beetje koud, maar hij was blijkbaar het hele gebouw door gelopen op zoek naar mij…… Dit is geweldig toch!?
De collega’s komen daarnaast meerdere malen bij mij om te vragen hoe het gaat! Ik ga ook vaak aan de wandel op alle afdelingen en vragen hoe het met hun gaat! Ze vragen mij wat ik heb gedaan en natuurlijk als ik al heb gegeten  Ik kan hun alles vragen en ze geven een meer dan compleet antwoord!
Gister ben ik op een Community Facility Center (CFC) geweest met Aashma (oud collega van Daisy)! Het was een hobbelige weg, maar we hebben het gehaald! Erg mooi om ook dat te zien. 3 dames achterin en ik met de chauffeur voorin in de kleinste Suzuki uitvoering .
Voor mijn opdracht ben ik ook al leuke dingen aan het doen en krijg al een goed beeld van de volgende acties die moeten worden genomen.
Robin (CEO) geeft mij continue tips wat ik nog moet zien, waar ik het beste kan eten, hoe de cultuur van Nepal in elkaar steekt en wat ik vooral niet moet doen. Voor in de ochtend heb ik al een goed Breakfest cafe gevonden en al enkele keren in een keurig restaurant gegeten. Vanavond ga ik op zoek naar het Durbar (paleis) square van Lalitpur.
Aankomende zaterdag ga ik waarschijnlijk een trance feestje meemaken in het noorden van Kathmandu. Karin Verhagen (collega Yacht) heeft mij in contact gebracht met haar contact persoon tijdens haar MVO traject. Erg leuk en vol op genieten van Nepalees cultuur & mensen.
Aanstaande maandag is er volgens de Boeddha agenda een oud & nieuw gepland. En wel voor het jaar 2071! Maandag ben ik dus vrijaf en ben al gevraagd door een collega om dit met haar te vieren.

Hieronder een aantal, in mijn ogen, opmerkelijke taferelen die ik heb meegemaakt. Bijgevoegd hiervan ook foto’s om dit beter te illustreren:
1. Ik dacht dat de Xavier school alleen bestond in de X-men films, maar deze bestaat echt! In Nepal nog wel!
2. Het kleine kind voorop de motor zal bij ons in de wieg liggen. Maar jong geleerd is oud gedaan! Ongeacht de veiligheid , drukte en weinige verkeersregels.
3. Zie de bruine koe op de straat staan. Ik heb daar in ieder geval wel 10 minuten bij gestaan om te kijken wat de koe ging doen! Deze bleef braaf, en ook dapper, gewoon staan. In Nepal lopen deze beesten overal ze worden beschouwd als heilige dieren. In tegenstelling tot honden…
4. Je zou denken dat dit een oud benzinestation is, maar dit het busstation van Kathmandu (een collega van mij moest hier voor haar opstap zijn). Zie ook de zandauto, niet vol maar leeg haha.
5. Zie een foto van mij hoe ik elke ochtend en elke middag over de weg weer naar mijn guesthouse terug loop! Een mondkapje is echt nodig! Veel mensen in Nepal spugen en roggelen veel, waarschijnlijk naar aanleiding van de verontreiniging op straat.
6. Zie een foto van een stroommast waar nog meer op de grond ligt dan dat er ligt. Dit wordt niet opgeruimd, tenminste het ligt er al bijna 1 week. In de straten van Kathmandu ligt er veel troep je zou denken dat dit niet eeuwig kan doorgaan. Nu merkte ik gisteravond dat ze regelmatig alle troep bij elkaar vegen op een hoop en dat dan de vuilnistruck dit komt ophalen. Weer een nieuw begin….. 

To be continued!

  • 10 April 2014 - 18:17

    Mamma En Pappa:

    Weer een mooi verslag, met het skypen had je het e.e.a. al verteld, maar nu met de foto's erbij krijgen wij een beter beeld. Een hele belevenis al met al. Zaterdag niet verdwalen hoor!
    Tot het volgende verslag.

  • 10 April 2014 - 19:37

    Marleen:

    Hè topper, leuk verslag. De foto's maken het wel duidelijker maar toch kan ik van je werkplek en werkzaamheden nog niet echt een goed beeld krijgen. Maar dat komt nog wel. Stuur maar snel een nieuw verslag. Kusjes Xxx

  • 10 April 2014 - 20:05

    Ronald:

    Dag Broer,

    Leuke verslagen, je ging daar heen om te werken toch? :-p
    Geniet ervan!!

  • 11 April 2014 - 10:32

    Niels :

    He gerwinleuk verhaal man! Wordt er tussen het thee drinken en elkaar vragen hoe het gaat nog wel wat gedaan? Veel plezier daar nog, maar als ik dit zo lees gaat dat wel goedkomen. Alvast happy New year!

  • 11 April 2014 - 13:45

    Wilma Panman:

    Hee Gerwin,
    Leuk om te lezen en herkenbare verhalen die Daisy ook had meegemaakt.
    Veel plezier en succes daar. Ben benieuwd naar je volgende ervaringen.
    Groetjes

  • 13 April 2014 - 06:16

    Gerwin Boertien:

    Dank allemaal voor jullie leuke reacties! :-)
    Groeten,
    Gerwin

  • 14 April 2014 - 10:47

    Emile (Enexis):

    Hallo Gerwin,
    Naar mijn mening is het daar puur genieten. Hopelijk heb je nog tijd over om een paar mooie natuurfoto’s te maken, want uiteindelijk zit je (bijna) op het dak van de wereld. De afbeelding van die kabelmast stuur ik door naar HSE.
    Groetjes, Emile

  • 14 April 2014 - 17:12

    Hennie Pater:

    Hallo Gerwin Weer een leuk verslag , en mooie foto's Op deze manier krijgen wij toch een heel andere
    indruk van het hele gebeuren rondom Gerwin ga zo door groetjes Opa Hennie

  • 25 April 2014 - 13:02

    Daisy:

    Geweldig om te lezen wat je daar allemaal meemaakt! En veel dingen zijn zo herkenbaar: echt heel leuk! En ik kom gewoon voor in jouw verhaal: jeej :-)

Tags: na6dagen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerwin

Gerwin via People4change naar Nepal Begin dit jaar ben ik in contact gekomen met People4change (zie people4change.nl) om de mogelijkheden te bespreken voor Learning Journey. Dit bied Yacht aan in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Naar wat contact met elkaar kwamen wij al snel tot het volgende: Op 2 april vetrek ik naar Nepal om 3 weken voor de SABAH organisatie te gaan werken. SABAH Nepal is een ontwikkelings organisatie met als doel het verbeteren van de leef omstandigheden voor 'Home Based Workers'. Dit zijn mensen, veelal vrouwen, die thuis allerlei dingen maken. Deze materialen, maar ook ruwe materialen (bv. wol & garen), komen langs een verhandel centrum en / of regionale centra's. Mijn opdracht is om de organisatie verder te helpen met het voorraad management systeem in deze centra's. In het engels vragen ze om het volgende: - Assess the Inventory Management System and identify gaps if any and suggets ways to improve - Help implement the system and train staff members involved - Setting up of reporting requirements and mechanism. In mijn ogen een erg mooie logistieke opdracht en heb hier ook veel zin in! Ik pak deze uitdaging dan ook met 2 handen aan! :-) Met Vriendelijke Groet, Gerwin Boertien

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 10093

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 30 April 2014

Gerwin Boertien via People4change naar Nepal

Landen bezocht: